KHUTBAH JUM’AT
RENUNGAN ISRO’ DAN MI’ROJ NABI MUHAMMAD SAW
SHOLAT MINANGKA KAPRIBADEN MUSLIM
Dening
: Anis Purwanto
Ma’asyiral
Muslimin jamaah jum’ah rokhimakumullah.
Minangka pambukaning khotbah ing
siang punika, sumangga sesarengan kita ngeningaken cipta saha manah kita,
kanthi nyaosaken puja puji syukur ing ngarso dalem Allah SWT, kanthi
karunianipun Allah SWT, kita taksih kabimbing iman lan Islam sarta kesadaran
kagem nindakaken kewajiban ibadah Jumat ing siyang punika. Mugia shalawat lan
salam atur dumateng junjungan kita Nabi Muhammad SAW, sahabat lan sedaya
penderekipun, kalebet kita sedaya. Amin.
Ma’asyiral
Muslimin jamaah jum’ah rokhimakumullah.
Miturut
kalender hijraiyah, dinten Kamis Legi kala wingi tanggal 27 Rejeb warsa 1434,
sesarengan kaliyan tanggal 6 Juni 2013, kita kaum muslimin sesarengan mrengeti
satunggalipun prastowo ageng, inggih punika Isro’ Mi’roj Nabi Muhammad SAW,
senaoso mbok bilih masalah punika sampun natos kita bahas, khususipun wanten
ing mimbar Jum’at, namung krarana pentingipun masalah punika, pramila keparenga
ing kesempatan siang punika kita aturaken malih. mugi-mugi kita saget mendhet
hikmah saking sedaya atur punika.
“Pitu likur Rejeb Nabi Muhammad SAW Isro”. Saka Masjidil Haram menyang
Masjidil aqsho. Gusti ndudohake tanda-tanda keagungan mau marang umat Islam sak
ndonya. Menyang angkasa kanggo nampa dawuh sholat. Sholat fardhu kanggo umat
Islam. Ping lima ndalem sedina sa wengi. He sedulur muslim sing percoyo. Dekno
sholat sing lima wektu iku. Aja dilirwakake. Aja disembranakake. Cagake agama. Sing mbela wakmu”
Syair ingkang kula
aturaken kasebat, salah satunggalipun rupi panaliten lan asil saking pengajian
dhumateng firman Allah, Surat Al-Isro” ayat 1, ingkang dados dasar wantenipun
prastawa Isro’ lan mi’roj Nabi Muhammad SAW :
سُبۡحَـٰنَ ٱلَّذِىٓ أَسۡرَىٰ بِعَبۡدِهِۦ لَيۡلاً۬
مِّنَ ٱلۡمَسۡجِدِ ٱلۡحَرَامِ إِلَى ٱلۡمَسۡجِدِ ٱلۡأَقۡصَا ٱلَّذِى بَـٰرَكۡنَا
حَوۡلَهُ ۥ لِنُرِيَهُ ۥ مِنۡ ءَايَـٰتِنَآۚ إِنَّهُ ۥ هُوَ
ٱلسَّمِيعُ ٱلۡبَصِيرُ
“Maha Suci Allah, sing wus nglakokake kawulane
ana ing sawijine wengi saka Masjidil Haram menyang Masjidil Aqsha. Sing wus
engsun berkahi sak kupenge. Supaya engsun ndudahake sebagian tandha-tandha
kekuasaningsin. Satemene piyambake iku Maha Midhanget lan Maha mriksani”.
Ayat kasebat, saget dipun pendhet
pinten-pinten pangertosanipun, ing antawiisipun :
1. Tembung “سُبۡحَـٰنَ” , ingkang artosipun “Maha Suci”, ingkang
ngandhung maksud bilih Isro’ Mi’roj menika sampun dipun kersakaken dening Gusti
ingkang Maha Leres lan Maha wicaksana, minangka tugas ingkang saget dipun
ginakaken kagem cecepengan lan pedoman pemimpin ageng sedaya umat manungsa,
inggih punika Nabi Muhammad SAW, nuju margi pagesangan ingkang mbekta
keselamatan lan kebahagiaan ing ndonya lan ing akhirat.
2. Bilih Nabi Muhammad SAW bidal saking Masjidil Haram dhateng
Masjidil Aqsha. Ngandung makna bilih Nabi Muhammad SAW bidal saking panggenan
ingkang suci lan mulia nuju panggenan ingkang suci lan mulia ugi, inggih punika
masjid, lan mbekta tujuan lan printah ingkang suci lan mulia, inggih punika
shalat gangsal wekdal.
3. Kanthi ayat kasebat dipun tegasaken ugi, kannthi tembung
“wus ingsung berkahi sak kupenge”. Hal punika ngandung pangertosan bilih
prastawa Isro’ Mi’roj Nabi Muhammad SAW kasebat ngandhung pinten-pinten
hikmah/pelajaran ingkang kathah manfaatipun kagem pagesangan umat manungsa.
Kangge keslametan lan kesejahteraan manungsa piyambak.
4. Saking sedaya ayat kasebat ngandhung makna bilih prastawa
Isro’ Mi’roj Nabi Muhammad SAW, minangka mukjizat ingkang paling ageng saking
Allah SWT, Gusti ingkang Maha kawasa lan Maha Prakosa. Anglangkungi
prakosanipun lan hebatipun manungsa. Kadas dene kita sedaya priksani kemajengan
ilmu pengetahuan lan tehnologi, sak punika sampun ngambah tatanan angkasa.
Punapa malih ing tahun-tahun badhe dateng kula kinten perkembangan ngalam
ndonya badhe dipun tujoaken dhumateng kemampuan lan pengusaan ilmu pengetahuan
lan tehnologi canggih. Kalebet panaliten ngengingi ruang angkasa.
Ma’asyiral
Muslimin jamaah jum’ah rokhimakumullah.
Malah sampun dhek rikala tahun 1996, dipun kabareken bilih
para ahli ruang angkasa As NASA, mratelakaken bilih ing lintang Mars wanten
tandha-tandha pagesangan. Kita dereng saget ngaturaken, punapa kanthi penemuan
punika mangke lintang Mars punapa saget dipun panggeni manungsa, Wallahu a’lam.
Allah SWT ingkang Maha Suci lan Maha Mriksani dhateng sedaya kedadasan.
ing Indonesia ugi sampun dipun kembangaken industri
kedergantaraan, malah siswa SMK ugi sampun wasis ngrakin pesawat terbang,
meskipun namung saget ngrakit, anaging menika nedahaken bilih bangsa Indonesia
sampun saget dipun wastani majeng ing babagan tehnologi canggih. sebab
nyatanipun, kanthi perkembangan ilmu pengetahuan lan tehnologi canggih punika,
hubungan setunggal nagari kalian satunggalipun, langkung gampil lan langkung
cepet. kadas perjalanan jamaah haji Indonesia dhateng kitho mekah lan Madinah,
sampun saget dipun tempuh namung kirang langkung 10 jam terbang. Ananging, Nabi
Muhammad SAW, tindak saking Masjidil Haram dhateng Sidratil Muntaha, langit sap
pitu wangsul malih dhateng Masjidil Haram, namung dipun tempuh ndalem wekdal
mbaten ngantas setengah dalu. sampun kita aturaken, bilih kanthi ilmu
pengetahuan lan tehnologi, manungsa saget nguasani luar angkasa, ananging
lampahipun Isro’ Mi’roj Nabi Muhammad SAW sampun dumugi Sidrotul Muntaha. Marak
langsung, ngadhep ing Ngarsanipun Gusti Allag SWT, nampi printah nindakaken
shalat.
taksih wanten hubunganipun kaliyan keterangan ing nginggil,
bilih Isro’ Mi’roj Nabi Muhammad SAW, nampi dhawuh shalat gangsal wekdal. kewajiban
sedaya kaum muslimin, jaler istri. shalat ingkang dipun tindakaken kanthi
kesadaran lan keihklasan, selaras kaliyan syarat lan rukunipun, minangka wujud
saking iman lan taqwa ingkang mendalam, dhumateng keagunganipun Gusti. minangka
Gustinipun sedaya manungsa, sedaya Malaikat lan Gusti ingkang nguwaosi jagat
raya punika. pramila shalat mengku hikmah ingkang ageng tumrap kita sedaya,
ingkang sampun saget nindakaken, kanthi ihklas lan kanthi kesadaran manah.
Sawatawis hikmah ingkang saget kita aturaken, ing
keterangan punika, ing antawisipun :
1. Shalat minangka mbusek sedaya dosa lan kalepatan ingkang
alit, kados nyeleweng, duraka, sifat sombong, sifat ngrisak saha kalepatan
sanesipun. ingkang wanten hubunganipun kaliyan Allah SWT, kaliyan alam
sekeliling lan diri pribadi kita piyambak. salah satunggalipun sarana kangge
mbusek kalepaten punika, kanthi nindakaken shalat. Dipun aturaken dening
kanjeng Nabi Muhammad SAW, ingkang artosipun : “Shalat limang wektu iku ibarat
banyu kali sing mili ing sangarepe lawang, dheweke adus ing kali iku sedina
sawengi ping lima, mula ing awake wus ora ana rereget maneh”.
2. Nentremaken manah. gesang ingkang ayem tentrem dados
dambaan sedaya manungsa. kangge mujudaken tentremipun manah mbaten namung
kanthi cekapipun kebetahan lahir, bandha donya ingkang kathah, kacekapan
sandhang dalah pangan , pangkat ingkang inggil, ananging ugi kedah kanthi
sarana cekapipun kebetahan batos, kebetahan rohani. sahingga kanthi makaten
kita mboten gampil ketaman raos gelisah lan keluh kesah, bilih ketaman musibah
ugi kegagalan, sebab gelisah lan keluh kesah badhe ngicalaken kesabaran. kados
dipun sebadaken wanten ing Al-Qur’an Surat Al-Ma’arif ayat 19-12, ingkang
artosipun :
إِنَّ ٱلۡإِنسَـٰنَ خُلِقَ هَلُوعًا (١٩) إِذَا
مَسَّهُ ٱلشَّرُّ جَزُوعً۬ا (٢٠)
“Satemene manungsa
didadekake kanthi sifat keluh kesah lan kikir. Manawa ketaman musibah lan
kesusahan dheweke keluh kesah. lan Manawa nampa kanikmatan dheweke banget ale
kikir, kejaba wong kang nindakake shalat”.
3. Minangka tanda syukur dhumateng Allah SWT. manungsa
minangka mahkluk ingkang paling mulia, dipun wajibaken nyaosaken raos syukur
dhumateng Allah SWT, dhumateng sedaya nikmat ingkang sampun dipun paringaken
dhumateng kita sedaya. Kados nikmat al
khoiqoh utawi nikmat rupi ingkang sampurna lan endah. Kados dipun sebadaken wanten ing Al-Qur’an
Surat At-Tin ayat 4 :
لَقَدۡ خَلَقۡنَا ٱلۡإِنسَـٰنَ فِىٓ أَحۡسَنِ
تَقۡوِيمٍ۬
“Satemene ingsung
wus ndadekake manungsa kanthi sak apik-apike kedadehan”.
4. Nyegah tumindak keji lan mungkar. Nurut ilmu jiwa perkembangan, manugsa bilih dipun
priksani saking tingkah lakunipun, remen lan gampil nindakaken kalepatan.
Meskipun bilih dipun priksani bleger lahiriyah kacipta kanthi sampurna. pramila
kangge nebihaken sifat awan punika, kita sedaya kadhawuhan nindakaken shalat “
inna shalat tanha ‘anil fah sa’I wal mungkar”.
Pramila
kanthi semangat lan hikmah Isro’ Mi’roj Nabi Muhammad SAW, Nabi Muhammad SAW
nampi prentah shalat gangsal wekdal langsung saking Allah SWT, sumangga kita
estokaken dhawuh shalat punika, ing tengah-tengahipun kerepotan nyambet damel
kita, punapa malih ing saat kita kagungan wekdal ingkang longgar, kanthi ihklas
krana Allah SWT lan ngupadi ridhonipun. Supados kacipta pagesangan ingang
serasi lan seimbang antawisipun kepentingan ndonya lan akhirat. Sahengga kita
dadas manungsa ingkang anggadhahi kapribadhen ingkang minulya, bekja ing ndonya
lan ing akhirat, amin ya rabbal ‘alamin.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar