KHOTBAH JUM’AT BAHASA JAWA :
“NGEDEGAKEN SHALAT”
Dening :
Anis Purwanto
Ma’asyiral Muslimin jamaah
jum’ah rokhimakumullah.
Minangka
pambukaning khotbah ing siang punika, sumangga sesarengan kita ngeningaken
cipta saha manah kita, kanthi nyaosaken puja puji syukur ing ngarso dalem Allah
SWT, kanthi karunianipun Allah SWT, kita taksih kabimbing iman lan Islam sarta
kesadaran kagem nindakaken kewajiban ibadah Jumat ing siyang punika. Mugia
shalawat lan salam atur dumateng junjungan kita Nabi Muhammad SAW, sahabat lan
sedaya penderekipun, kalebet kita sedaya. Amin.
Ma’asyiral Muslimin jamaah
jum’ah rokhimakumullah.
Nurut etangan hijriyah, Jum’at
punika sampun tanggal 5 wulan sya’ban tahun 1434 H, ateges sampun setunggal
minggu kita ninggalaken wulan rejeb. Pramila saking punika, kagem ngengetaken
dhumateng kita sedaya, keparengan ing kesempatan jum’at punika kita aturaken
keterangan ingkang wonten hubunganipun kaliyan penting saha hikmahipun shalat.
senaosa ing wulan rejeb kala wingi sampun dipun aturaken ngenani sholat ingkang
minangka inti saking isro’ mi’roj Nabi Muhammad SAW, sebab, shalat minangka
jagakipun agami Islam. Sahingga shalat minangka pokok ibadah, malah shalat
kaanggep minangka ciri saking umat Islam.
Dene hikmah lan tujuanipun shalat
punika sampun kabeberaken wonten ing Al-Qur’an kanthi jelas lan gambling
sanget. ing antawisipun kasebat wanten ing surat Taha ayat 14 :
إِنَّنِىٓ أَنَا
ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّآ أَنَا۟ فَٱعۡبُدۡنِى وَأَقِمِ ٱلصَّلَوٰةَ
لِذِڪۡرِىٓ (١٤)
“Setemene Ingsun, Ingsun iku Allah kang ora
ana pengeran kejaba mung Panjenenganingsun. Mula saka iku sira nyembaha marang
Ingsun lan sira ngedegna shalat, supaya eling marang Ingsun”.
Intinipun ayat 14 surat taha ing
nginggil punika dhawuh nyembah namung dhumateng Allah SWT lan ngedegaken
shalat. Dados caranipun supados tansah enget dhumateng Allah, lan alat
komonikasi antawisipun kawula dhumateng Penciptanipun, ingkang paling praktis
menggahipun agamai Islam inggih punika shalat.
Salajengipun wanten ing Surat Al
Ankabut ayat 45, Allah paring dhawuh makaten :
وَأَقِمِ ٱلصَّلَوٰةَۖ
إِنَّ ٱلصَّلَوٰةَ تَنۡهَىٰ عَنِ ٱلۡفَحۡشَآءِ وَٱلۡمُنكَرِۗ وَلَذِكۡرُ ٱللَّهِ
أَڪۡبَرُۗ وَٱللَّهُ يَعۡلَمُ مَا تَصۡنَعُونَ (٤٥)
“Lan sira ngedekna shalat, awit satemene shalat
iku nyegah saka tumindak jahat lan mungkar. Lan setemene eling marang Allah iku
gedhe banget pigunane. Lan Allah iku Maha mirsani marang apa bae kang kok
tindakake”.
Ayat punika negesaken bilih shalat
punika anggadhahi fungsi nyegah utawi ngreksa saking tumindak kejahatan lan
kemungkaran. dhawuh pangandikanipun Allah punika wajib kita yakini
sayakin-yakinipun. lan keyakinan kita ingkang makaten punika adedhasar ilmi,
inggih punika ilmi ingkang kahimpun wanten salebetipun pelaksanaan shalat.
Bilih wiwit takbiratul ihrom ngantos dumuginipun salam, sedaya ucapanipun
shalat punika awujud pangalembana lan pernyataan setia tuhu saha panyuwunan
dhumateng Allah SWT. Pramila yen anggenipun shalat punika kanthi estu-estu, lan
konjem ngantos dumugi salebeting manah, sarta khusyuk, sayektos Allah badhe
ngabulaken sedaya panyuwunanipun, kados ingkang kasebat wonten ing
ucapan-ucapan shalat. Allah ngendika, kados kasebat wanten ing Surat Al
Mukminun ayat 1 lan 2 :
قَدۡ أَفۡلَحَ
ٱلۡمُؤۡمِنُونَ (١) ٱلَّذِينَ هُمۡ فِى صَلَاتِہِمۡ خَـٰشِعُونَ (٢)
“Temen-temen begja wong-wong mukmin iku. Yaiku
wong-wong mukmin kang khusyuk anggone shalat”.
Ma’asyiral Muslimin jamaah
jum’ah rokhimakumullah.
Wandene tuntunanipun shalat ingkang
saget kita hubungaken kaliyan masalah pembangunan fisik, umpaminipun ingkang
saged kita pendhet saking inti sarinipun Surat An Nisa’ ayat 103 :
إِنَّ ٱلصَّلَوٰةَ
كَانَتۡ عَلَى ٱلۡمُؤۡمِنِينَ كِتَـٰبً۬ا مَّوۡقُوتً۬ا (١٠٣)
“Setemene shalat iku
diwajibake tumrape wong-wong mukmin kanthi wektu-
wektu kang wus ditemtokake”.
Dawuh pangandikanipun Allah punika
isi pemut, bilih nindakaken shalat punika boten kenging sakajengipun piyambak,
samangsa-mangsa manut seleranipun piyambak, utawi sawekdal-wekdal kober lan
sela. boten makaten. nanging shalat sampun dipun temtokaken wekdalipun. Tiyang
mukmin ingkang estu -estu imanipun, temtu purun
dipun iket aturan punika. yen sampun dumugi wekdalipun, boten badhe
wanton ngendhe-ngendhe wekdal. punapa malih saestu Allah sampung ngatur wekdal
kangge nindakaken shalat punika jelas mboten badhe ngganggu anggen kita nyambut
damel. Umpaminipun wekdal shalat subuh, kita tindakeken ing wanci enjang sak
sampunipun wungu sare, sakderengipun bidhal nyambut damel enjang. shalat
dhuhur, kita tindakaken ing wanci istirahat siyang, saksampunipun nyambut
damel. Shalat asar, kita tindakaken ing wanci sonten, sakderengipun nyambut
damel sonten, utawi malah saksampunipun nyambut damel sonten. Shalat maghrib,
kita tindakaken ing wanci istirahat sonten, sakderengipun dahar dalu. Shalat
isyak, kita tindakaken ing wanci longgar, sakderengipun istirahat dalu.
Sikep makaten punika manawi dipun
lestatunaken, temtu saged mahanani dhateng amalan-amalan sanesipun, satemah
dados tiyang engkang disiplin anggenipun ngginakaken wekdal. lan, para sederek,
mugi ndadosna ing kawuningan, bilih suksesipun gesangipun manungsa punika
yektosipun namung dumunung eonten ing bab saged utawi mbotenipun anggenipun
ngginakaken wekdal.
Kanthi makaten para sederek, shalat
saestu mboten badhe ngrugekaken tiyang ingkang nindakeken, kapara salat badhe
nguntungaken lan mbekta hikmah saha manfaat ingkang kathah. Mila saking punika
, sumangga sesarengan kita sami ningkataken kawigatosan kita dhateng bab shalat
punika, sampun ngantos kita nglirwakaken kewajiban pokok punika, namung
lantaran saking anggen kita repot.
liripun, kita usahakaken utawi kita ihtiyaraken terus supados shalat kita
punika saya dangu saya sae, rutin, lan khusyuk, satemah saged mahanani sedaya
kawontenan kita dados sae, saged migunani kangge badan pribadhi kita piyambak,
keluarganipun dalah masyarakatipun, bangsanipun lan agamanipun.
Insya Allah gesang makaten punika
gesang ingkang dipun ridhani dening Allah SWT, bekja mulya ing ndonya lan ing
akhirat, amin ya rabbal ‘alamin.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar