Sabtu, 27 Oktober 2012

DO'A UPACARA : PERINGATAN SUMPAH PEMUDA


DO’A UPACARA
PERINGATAN  SUMPAH PEMUDA

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، حمد الناعمين حمد الشاكرين، حمدا يوافي نعمه ويكافئ مزيده، يا ربنا لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك الكريم وعظيم سلطانك، اللهم صل وسلم على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين.

Ya Allah, Tuhan Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.
Dalam suasana yang hening dan syahdu ini, kami mempersembahkan puja dan puji syukur serta do’a keharibaan-mu. Ya Allah, kami saat ini terhimpun untuk memperingati hari bersejarah dalam rangkaian panjang perjuangan bangsa ini, Hari Sumpah Pemuda. Saat ini kami berupaya menumbuh suburkan sikap kepahlawanan mereka dengan memperingati hari Sumpah Pemuda ke 84 tahun 2012.

Ya Allah, Tuhan Yang Maha Terpuji.
Jadikanlah kesempatan memperingati Hari Sumapah Pemuda ini sebagai momentum untuk semakin merekatkan rasa kesatuan dan persatuan bangsa kami,  sehingga setiap perkumpulan kami menjadi sinergi yang positif, menghasilkan kekuatan dalam membangun kemaslahatan umat manusia,. Jauhkanlah kami dari sifat iri dan dengki, mementingkan diri sendiri dan sifat tidak terpuji lainnya.

Ya Allah , Engkaulah Tuhan Yang Maha Memberi Petunjuk,
Tunjukkanlah kepada kami yang benar itu benar dan berilah kami kemampuan untuk  mengikutinya, serta tunjukkanlah kepada kami yang salah itu salah dan berilah kami kekuatan untuk menjauhinya.

Ya Allah, Tuhan Yang Maha Bijaksana.
Janganlah engkau hukum kami jika lupa dan bersalah, janganlah engkau bebankan kepada kami beban penderitaan yang berat yang tak sanggup kami memikulnya. Maafkanlah dan ampunilah serta rahmatilah kami. Ya Allah Engkaulah penolong kami.

Ya Allah, Tuhan Yang Maha Mendengar.
Kabulkanlah do’a dan pinta kami, sesungguhnya Engkaulah tempat berlindung dari segala rongrongan dan gangguan terhadap keutuhan Negara dan bangsa kami.

ربنا تقبل منا إنك أنت السميع العليم، وتب علينا إنك أنت التواب الرحيم، ربنا آتنا في الدنيا حسنة وفي الآخرة حسنة وقنا عذاب النار، وأدخلنا الجنة مع الأبرار ياعزيز ياغفار يارب العالمين، وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم، والحمد لله رب العالمين.



Selasa, 23 Oktober 2012

KHUTBAH IDUL ADHA BAHASA JAWA : KANTHI SEMANGAT QURBAN KITO TINGKATAKEN IMAN LAN TAQWA KANGGE ANGGAYUH KEBAHAGIAAN NDUNYO AKHIRAT


KHUTBAH IDUL ADHA  1433 H/2012M

KANTHI SEMANGAT QURBAN KITO TINGKATAKEN IMAN LAN TAQWA KANGGE ANGGAYUH KEBAHAGIAAN NDUNYO AKHIRAT
Oleh : Anis Purwanto
 
Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar, laa ilaaha illallahu Allahu Akbar, Allahu Akbar walillahil hamdu.
Para sederek kaum muslimin lan muslimat. Jamaah ‘aidin lan ‘aidat rakhimakumullah.
            Langkung rumiyin, sumangga kita sami nyaosaken puji syukur dhumateng Allah SWT, ingkang sampun paring kanikmatan, rahmat sarta hidayah dhumateng kita sedaya. Sahingga kanthi ijin Allah SWT, kita wonten ing enjangipun dinten Idul Adha ingkang kebak kebahagiaan punika seget kempal manunggal ngupadi ridlanipun Allah SWT, kanthi nindakaken ibadah dhumateng Allah SWT, lan sekaligus minangka bukti anggen kita nglaeraken raos syukur dhumateng Allah SWT.
            Shalawat saha salam mugia katur dhumateng Gusti Rasul, Nabi besar Muhammad SAW, ingkang sampun mbimbing dhumateng sedaya kaum muslimin, tumuju margi ingkang utami. Mugi-mugi kita sedaya pikantuk syafaatipun mbenjang wanten ing yaumul kiyamah, bekja fiddun ya wal akhirah, amin ya rabbal ‘alamin.
Para sederek kaum muslimin lan muslimat. Jamaah ‘aidin lan ‘aidat rakhimakumullah.
            Wanten ing enjang ingkang endah punika, kita sedaya umat Islam sami ngempal wanten ing tanah-tanah lapang, wanten masjid-masjid, lan wanten mushala-mushla utawi papan panggenan sanesipun ingkang kasediyakaken shalat Idul Adha. Malah kanthi gumbiraning manah lan kebak raos syukur punika, kita agungaken asmanipun Allah kanthi maos takbir, tahlil lan tahmid, wiwit kala dalu ngantos ing enjang punika. Sesarengan kaum muslimin saindenging bawana, saking kitha ageng ngantos ing pelosok dusun. Sami ngegungaken lan muji syuklur ing ngarso dalem Allah SWT. Kanthi sikep dhepe-dhepe ing ngarsanipun Allah ingkang Maha Agung.
            Kalimat takbir, tahlil lan tahmid ingkang kita kumandangaken punika, minangka sebagian bukti pengejawantahan raos syukur lan raos tundhuk kta dumateng Allah atas sedaya kanugrahan saha kanikmatan ingkang dipun paringaken dumaten kita sedaya, ingkang kita mboten badhe saget ngetang, awit kathahipun kanikmatan ingkang kaparingaken dumateng kita sedaya :
وَإِن تَعُدُّواْ نِعۡمَةَ ٱللَّهِ لَا تُحۡصُوهَآ‌ۗ إِنَّ ٱللَّهَ لَغَفُورٌ۬ رَّحِيمٌ
 “Lan yen sira kabeh arep ngetung kanikmatan peparing Allah, yekti sira kabeh ora bakal bias ngetung. Satemene Allah iku Maha Paring Pangapura lan Maha Welas Asih”. (QS An Nahl:18).
Para sederek kaum muslimin lan muslimat, rakhimakumullah. Jamaah ‘aidin lan ‘aidat rakhimakumullah.
            Wanten ing tanggal 10 Dzul Hijjah, kados ing dinten samangke punika, para jamaah Haji nembe ngempal wanten ing kitha Mina, saksampunipun kala wingi sami nindakaken wuquf wanten ing padang Arofah, satunggalipun padha pasir ingkang wiyar sanget, tandus lan gersang. Ngempal wanten ing ngriku nalika tanggal 9 Dzul Hijjah kadas dinten kala wingi.
            Saleebetipun nindakaken upacara ibadah haji, para jamaah punika sami ngagem ageman ihrom, ingkang waninipun pethak lan tanpa dipun jahit. Ageman ihrom ingkang makaten punika minangka lambangipun persamaan aqidah lan pandangan hidup. Awit umat Islam pancen satunggaling umat ingkang anggadhahi aqidah lan pandangan hidup ingkang sami lan seragam.
            Wanten ing saat-saat makaten punika, prasasat sampun mbaten saget dipun bentenaken malih antawisipun tiyang ingkang sugih lan ingkang miskin, antawisipun pemimpin lan rakyat biasa. Sedaya ngraos sederajat, setingkat, sami dadas kawulanipun Allah, ingkang nembe ibadah, nyaketaken manah dalah sliranipun dumateng Allah. Sami-sami lan sesarengan ngumandangaken kalimat Talbiyah :
“LABBAIKALLAHUMMA LABBAIK, LABBAIKA LAA SYARIIKA LAKA LABBBIK, INNAL-HAMDA WAN-NI’MATA LAKA WALMULKA LAA SYARIIKALAK”
“Nuwun inggih sendika dhawuh dalem, Gusti. Dhuh Gusti, kula tansah mbangun turut dhawuh Paduka. Mbaten wanten sekutu kagem Paduka. Sayektosipun sedaya puji lan sawernining kanikmatan punika kagungan Paduka. Lan namung Paduka ingkang nguwaosi samubarang dhengah, lan mbaten wanten ingkang nyekuthoaken kuwaos Paduka”.
Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar, laa ilaaha illallahu Allahu Akbar, Allahu Akbar walillahil hamdu.
Para sederek kaum muslimin lan muslimat. Jamaah ‘aidin lan ‘aidat rakhimakumullah.
            Dasar minangka dorongan ingkang damel para jamaah haji ihklas ngurbanaken bondha dunyonipun, lan lega lila ngadhepi mawarni-warni kesulitan salebetipun nindakaken ibadah haji, inggih punika dhawuh pangandikanipun Allah wanten ing Al-Qur’an, Surat Al Haj :27-28 :
وَأَذِّن فِى ٱلنَّاسِ بِٱلۡحَجِّ يَأۡتُوكَ رِجَالاً۬ وَعَلَىٰ ڪُلِّ ضَامِرٍ۬ يَأۡتِينَ مِن كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ۬ (٢٧) لِّيَشۡهَدُواْ مَنَـٰفِعَ لَهُمۡ وَيَذۡڪُرُواْ ٱسۡمَ ٱللَّهِ فِىٓ أَيَّامٍ۬ مَّعۡلُومَـٰتٍ عَلَىٰ مَا رَزَقَهُم مِّنۢ بَهِيمَةِ ٱلۡأَنۡعَـٰمِ‌ۖ فَكُلُواْ مِنۡہَا وَأَطۡعِمُواْ ٱلۡبَآٮِٕسَ ٱلۡفَقِيرَ (٢٨)
 “Lan sira, Ibrahim, printahna para manungsa supaya nindakake ibadah haji. Temtu wong-wong mau padha nekani sira kanthi mlaku, lan sawenehe ana kang mung nunggang unto kuru, teka saben-saben plosok kang adoh. Supaya padha nekseni pirang-pirang manfaat tumrape wong-wong mau dhewe. Lan supaya wong-wong mau padha nyebut asmane Allah ana ing dina-dina kang wus ditemtokake, atas rezki kang wus diparingake marang wong-wong mau, kan awujud kewan raja kaya. Mula saka iku sira kabeh padha mnagna sebagian saka daginge kewan mau. Lan sebagian liyane wenehna marang wong-wong kang sangsara, kang fakir, suapa padha dipangan”.
            Makaten satunggaling ayat Al-Qur’an ingkang wanten gegayutanipun kaliyan masalah ibadah haji, ingkang ing saat sapunika nembe tengah-tengahipun dipun tindakaken dening umat Islam ingkang kaleres kacekapan syarat rukunipun.
            Wandene kagem kita, umat Islam ingkang kaleres dereng saget nindakaken ibadah haji, wanten ing saat-saat ingkang kebak raos syukur punika, sami nindakaken ibadah ingkang sampun kadas dipun syariataken dening agami Islam. Wiwit kala wingi dipun sunnahaken nindakaken siyam Arofah. Maos kalimah takbir, tahlil lan tahmid, saha shalat idul adha.
            Kajawi nindakaken shalat Id, wanten ing saat-saat ingkang bahagia punika dipun syariataken tumrapipun kaum muslimin ingkang sampun kacekapan, supadas mragat kewan kurban. Bab punika kadhasaraken dhawuhipun Allah SWT:
إِنَّآ أَعۡطَيۡنَـٰكَ ٱلۡكَوۡثَرَ (١) فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَٱنۡحَرۡ (٢)
 “Satemene Engsung wus paring kanikmatan kang akeh banget marang sira.Mula saka iku sira nyembaha marang Pangeranira. Lan sira kurbana”. (QS. Al Kautsar:1-2).
            Sejarah wantenipun syariat kurban kanthi mragat kewan raja kaya punika wantenipun prastawa nalika Kanjeng Nabi Ibrahim as dipun uji mental saha imanipun dening Allah SWT, kanthi kadawuhan supadas mragat putranipun, , putra ingkang sakalangkung dipun tresnani.  inggih punika Nabi Ismail as. Kanjeng Nabi Ibrahim as ngestokaken dhawuhipun Allah punika kanthi tanpa tidha-tidha. Keng putra piyambak, Nabi Ismail as, wontenipun inggih ihklas, namung sumarah lan manut. Bab punika kacariosaken wanten ing salebetipun Al-Qur’an, kasebat wanten ing Surat As Shaffat : 102 :
فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ ٱلسَّعۡىَ قَالَ يَـٰبُنَىَّ إِنِّىٓ أَرَىٰ فِى ٱلۡمَنَامِ أَنِّىٓ أَذۡبَحُكَ فَٱنظُرۡ مَاذَا تَرَىٰ‌ۚ قَالَ يَـٰٓأَبَتِ ٱفۡعَلۡ مَا تُؤۡمَرُ‌ۖ سَتَجِدُنِىٓ إِن شَآءَ ٱللَّهُ مِنَ ٱلصَّـٰبِرِينَ (١٠٢)    
“Wusana nalika anake, Ismail iku wus tekan saguh usaha, bebarengan karo dheweke, Ibrahim, Ibrahim banjur kandha : Dhuh ngger anakku. Rama pirsa ana ing sajrone ngimpi, yen rama kadhawuhan dening Allah nyembelih sira, ngger. Mula saka iku pikiren, kepriye panemumu. Ismail banjur matur : Dhuh rama, sumangga kula aturi nindakaken punapa ingkang kadawuhaken dhumateng panjenengan, rama. Insya Allah rama badhe pirsa, bilih kula kalebet golonganipun tiyang-tiyang ingkang sabar”.
            Rerangkaianipun upacara ibadah Idul Adha, wiwit maos takbir ngantos pelaksanaan shalat Id lan pemragatipun kewan qurban, ingkang dagingipun dipun bagi-bagi dhateng para sederek fakir miskin, menggah kita kaum muslimin tartamtu mengku hikmah ingkang sakalangkung ageng sanget.
            Ucapan takbir, umpaminipun, dipun kumandangaken dening kaum muslimin, nggambaraken wantenipun kesatuan akidah, manunggalipun tekat saha cita-cita gesang, inggih punika ngumawula dhumateng Allah SWT. Dene shalat Id, anggadhahi makna minangka pengejawantahan raos taqwa kita dhumateng Allah SWT, kanthi taqwa ingkang saleres-leresipun. Ingkang sedaya punika anggadhahi pengaruh ingkang ageng salebetipun usaha mbentuk kasampurnanipun mental saha ruhaniyah kita, nuju kemantepanipun gesang istiqomah, ingkang kaajab saget nuwuhaken sawarnining kemaslahatan gesang, wiwit ing ndonya ngantos ing akhirat.
            Pramila saking punika, kanthi mendhet piwucal adiluhung lan hikmah Idul Adha, dipun ajab wanten ningkatipun ketaatan kita dhumateng Allah SWT saha Utusanipun, lan ningkatipun keihklasan berqurban. Kita yakin kanthi seyakin-yakinipun, bilih gegayuhan satunggalipun cita-cita utawi idham-idhaman kedah sarana pengurbanan. Saya ageng gegayuhan ingkang dipun tuju, ugi kedah saya ageng pengurbanan ingkang dipun wedalaken, minangka tebusanipun gegayuhan kala wau. Ningkatipun iman saha taqwa, ugi minangka gegayuhan ingkang utami. Pramila saking punika usaha ningkatipun iman saha taqwa, kedah dipun tebus kanthi pangurbanan ingkang ageng. Sebab, tiyang ingkang iman saha taqwa, ateges tiyang ingkang bebas saking tumindak syirik, berusaha kanthi saestu kangge nindakaken sedaya dhawuhipun Allah SWT lan ninggalaken awisanipun.
 Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar, laa ilaaha illallahu Allahu Akbar, Allahu Akbar walillahil hamdu.
Para sederek kaum muslimin lan muslimat. Jamaah ‘aidin lan ‘aidat rakhimakumullah.
            Minangka kawulanipun Allah SWT ingkang dipun titahaken kanthi winates daya lan kemampuan, mila kita kedah menyadari bilih manungsa mesthi kagungan kekhilafan wanten ing tumindakipun, ananging kekhilafan kalawau mbaten badhe langsung terus manawi enggal-enggal menyadari dhateng kekilafanipun. Kasunyatanipun para sederek, asring kita medhanget pawartos ing media elektronik, utaminipun TV utawi ugi surat kabar, kathah kedadosan-kedaosan ingkang andadosaken keprihatosan kita sami, kadosta marakipun kerusuhan missal, bentrokan dumados ing pundi-pundi panggenan, sintemen antar golongan, kasus koropsi , narkoba, lan taksih kathah persoalan ingkang dumados ing kalanganipun masyarakat.
            Pramila kangge mbendung supados persoalan ingkang asring dumados ing kalanganipun masyarakat kita punika mboten kebablasan, sedaya perkawis kedah kita wangsulaken dhateng aturan utawi undang-undang ingkang sampun maton, sarto aturan syar’I ingkang sampun maton.
            Sedaya kala wau kedah kita ugemi kanthi pangertosan ingkang saestu, sahingga wanten ing pangetrapanipun mbaten mlanggar saking undang-undang ingkang sampun mlampah. Insya Allah manawi sedaya menyadari dateng kekiranganipun piyambak-piyambak mila sedaya persoalan ingkang dumados ing tengah-tengahipun masyarakat saget enggal dipun atasi kanthi sekeca. Ananging manawi sedaya paraga nagari tansah mbeguguk ngutha waton tansah mentingaken lan mempertahanaken kepentinganipun piyambak-piyambak mila mokal lan tangeh lamun manawi ketentreman badhe saget dados kenyataan. Sikap tegas ing ndalem penegakan hukum dados kunci sukses uwal saking sedaya reribet ingkang dumados ing sedaya lapirsan masyarakat, hukum tidak memandang bulu. Manawi penegakan hukum ing nageri punika mbaten saget mlampah kanthi sae, mila inggih kados sak mangke punika kawontenanipun. Lan sedaya kala wau mujudaken gambaran bilih kita sedaya dereng mampu nahan nafsu ingkang mbaten sae. Ananging ingkang penting tumrap kita sedaya nyekseni wantenipun kekadosan-kedadosan ingkang ndadosaken kisruh, mangga dipun serahaken dateng ingkang kawogan, kita selaku warga negari ingkang sae kedah kagungan wawasan ingkang wicak sanan. Ampun ngantos gampil kabujuk dhateng tiyang-tiyang ingkang nedya ndamel kisruh. Sebab sedaya perkawis mesti saget dipun rampungaken kanthi sae , manawi sedaya elemen masyarakat guyup rukun, bersatu kita teguh , bercerai kita runtuh.
Para sederek kaum muslimin lan muslimat. Jamaah ‘aidin lan ‘aidat rakhimakumullah.
            Kanthi Idul Adha ing tahun 2012 M punika ingkang ing kasunyatan taksih kathah pacoben dalah kekadosan ingkang mrehatasaken, mila sumangga kita sasaget-saget nyonto dhateng kepemimpinan Nabi Ibrahim as  lan Nabi Ismail as. Wanten ing pagesangan kita, sahingga saged manggih rahmatipun Allah SWT, kanthi gesang ingkang sakinah mawaddah warahmah. Akhiripun sumangga kita sesarengan nyenyuwun dhateng Gusti Allah, mugi-mugi kita sedaya dipun paring hidayah kanthi manah ingkang hening, sedaya ibadah kita katampi dening Allah SWT. Sahingga saget mujudaken sifat lan sikap ingkang sae. Akhiripun saget anggayuh negeri ingkang baldatun toyyibatun warobbun ghofur, begja mulaya ing ndonya dumuginipun ing akhirat, amin ya rabbal ‘alamin.
Selajengipun kangge penutup khotbah, sumangga kita nundukaken sirah lan ngeningaken manah kita, nyuwun dhumateng Allah SWT kanthi ihklas karana Allah, mugi-mugi sedaya panjangka kita saget dipun kabulaken Allah SWT.

Sabtu, 20 Oktober 2012

POLA ORIENTASI DAKWAH


POLA ORIENTASI DAKWAH ISLAM
Oleh : Anis Purwanto

            Dakwah merupakan manifestasi dari kecintaan yang mendalam kepada ajaran wahyu Allah, sekaligus pengamalan dari wahyu itu sendiri. (QS. Ali Imran:104). Melalui dakwah diharapkan ajaran Allah tersebut dikenal umat, dihayati, dilestarikan, dan yang akhirnya dapat diamalkan dalam kehidupan sehari-hari. Dakwah laksana obor tua yang tak kunjung padam, yang secara estafet dioperalihkan dari dari generasi ke generasi berikutnya, meskipun terkadang obor tersebut mengalami saat-saat redup dan terkadang sebaliknya.
            Oleh karena itu Islam sebagai agama risalah, untuk manusia seluruhnya, maka keberadaan Islam secara fitrah harus disebarluaskan, diperkenalkan dan diajarkan kepada seluruh umat manusia. Sebagai rahmat seluruh alam (rahmatan lil ‘alamin), Islam dapat menjamin terwujudnya kebahagiaan dan kesejahteraan umat, bila mana ajaran Islam dijadikan sebagai pedoman hidup dan dilaksanakan dengan sesungguhnya oleh umat manusia.
            Umat Islam, sebuah kategori social yang biasanya dikategorikan dengan warga masyarakat yang memeluk Islam. Kita telah mengetahui bahwa istilah umat berasal dari Al Qur’an, yaitu “Ummatan wahidatan” (QS.2:213) dan “Khaira ummatin” (QS.3:110). Yang pertama menunjukkan adanya sekelompok pemeluk dien yang tidak terputus sejak jaman Nabi Adam as sampai Nabi Muhammad SAW, dan yang kedua; umat yang berkualitas terbaik, yang fungsinya mengajak masyarakat lain agar hidup dengan cara yang Islami (makruf) dan mencegah masyarakat agar tidak menjalankan perilaku yang dapat merugikan diri sendiri dan orang lain sebagai akibat keingkarannya terhadap Allah SWT (mungkar).
            Kedua hal tersebut memiliki hubungan organic dan fungsional. Sebab tanpa ihtiar realisasi amar makruf dan nahi mungkar yang dilakukan oleh sekelompok orang (umat) dengan kualitas terbaik (khaira ummatin), maka ummatan wahidatan menjadi tidak mungkin, demikian pula sebaliknya, tanpa ummatan wahidatan maka tidak mungkin khaira ummatin bias menjalankan fungsi tersebut. Oleh karena itu dakwah menjadi bagian esensial yang tidak mungkin terpisahkan dengan ihtiar mewujudkan ummatan wahidatan yang adil dalam ridha Allah SWT.
            Sementara itu dakwah Islam sebagai pengejawantahan nilai-nilai imani (teologis) dalam kehidupan social, sekarang menghadapi masalah yang kompleks. Maka untuk menganalisa realita dakwah Islam yang semakin kompleks ini dibutuhkan alat analisa dengan disiplin keilmuan yang inter dan multi disipliner. Sehubungan dengan inilah, maka orientasi dakwah Islam sekarang ini perlu dikaji ulang.
Orientasi Legitimator
            Dalam usaha mewujudkan realitas kehidupan yang Islami, sebagian dari pelaksana dakwah Islam menempuh pola orientasi legitimator. Suatu pola yang mencoba mengabsahkan kebijakan tertentu, meskipun realita tersebut belum tentu benarnya. Pola dakwah ini dikalangan umat Islam umumnya didukung oleh dua kutup pemahaman Islam, yaitu:
Pertama; kelompok umat (da’i) yang berpandangan bahwa teori-teori yang dating dari Barat tidak perlu dipermasalahkan, umat Islam harus mengejar modernitas, semua ilmu bebas nilai dan ungkapan yang sering dipakai adalah Islam tidak bertentangan dengan ilmu pengetahuan. Kebanyakan dari mereka adalah intelektual hasil didikan barat, tetapi ironisnya justru mereka kurang kritis menanggapi suatu masalah dalam kerangka keilmuan. Meski secara jujur diakui ada sebagian dari mereka yang kritis secara epestemik. Dalam hal ini sebagian dari mereka mengetahui bahwa umat Islam dilarang mengikuti sesuatu tanpa mengerti secara betul sesuatu itu atau taklit buta (QS. 17:36 dan QS. 31:15).
            Para pengemban dakwah yang berorientasikepada pengabsahan kebijakan ini, umumnya mereka mengambil teori-teori atau konsep-konsp dari barat baik social, ekonomi, politik, budaya maupun hukum-hukum agama, Bahkan dalam beberapa segi mereka mendengung-dengungkan agar umat Islam mengejar modernism. Sebab modernism merupakan indicator dari masyarakat modern, yang tentunya termasuk umat Islam sebagai bagian dari masyarakat secara universal.
            Kedua; pengemban dakwah ini didalam memahami ajaran Islam biasanya lebih banyak pada ajaran rukun Islam dan didalam memahami ayat-ayat Al Qur’an hanya diaspek ketentuan atau hukum-hukum agama dan sdikit sekali yang membahas masalah-masalah social yang mengarah kepada bangunan teoritik. Pola orientasi dakwah dengan pemikiran semacam ini, dalam aktualisasinya dibidang dakwah Islam bersifat kaku dan kurang elastic.
            Dilingkungan umat Islam, pola dakwah yang berorientasi legitimator ini umumnya didukung oleh sarana dan prasarana dakwah yang memadai. Sedang hasil dakwahnya bukan diarahkan kepada terbentuknya wawasan Islam yang komprehensip dan integralistik, akan tetapi pada semaraknya jumlah pemeluk agama (mayorita) dengan segala macam permasalahannya. Bahkan pada beberapa segi menempatkan dakwah Islam dalam kerangka politik yang tidak sejalan dengan politik Islam. Sehingga pada gilirannya dakwah Islam sebagai perintah suci, menjadi ternodai oleh ikatan politik tertentu yang tidak Islami.
            Jadi esensi dakwah pada pola ini biasanya mudah menyesuaikan dengan keadaan, walaupun mungkin keadaan itu belum dikaji secara tuntas, menyeluruh dan terpadu dalam kerangka Islam. Akan tetapi melegitimasi, yakini mengabsahkan apa yang menjadi program masyarakat umum. Bahkan tema-tema dakwah yang diangkat ataupun ayat-ayat yang dikutip adalah yang sekiranya mengarah pada pengabsahan kebijakan masyarakat umum.
Orientasi Qur’anik.
            Disamping pola dakwah tersebut diatas, dilingkungan umat Islam dikenal pula orientasi dakwah qur’anik, akan tetapi tidak disertai wawasan keilmuan Islam. Methode dakwah yang ditempuh dalam pola ini adalah mengintrodosir (memperkenalkan) ayat-ayat yang ditafsirkan secara leterlek, tidak dalam keseluruhan maksud Al-Qur’an. Sehingga ayat-ayat Al-Qur’an dan Al-Hadits sering kali tidak dipandang dalam satu kesatuan berfikir. Akibatnya dalam memandang suatu masalah bersifat kaku dan hitam putih, halal haram dan seterusnya.
            Pola orientasi Qur’anik yang minus keilmuan modern ini apabila dipandang dari segi metodologi dakwah, justru menjadi tidak metodologis atau bil hikmah. Sebab ayat-ayat yang disampaaikan tidak dalam bentuk wawasan yang padu, sehingga metodologi sebagai prasyarat dalam pelaksanaan dakwah menjadi kurang diperhatikan dan bahkan terabaikan. Maka proses interaksi dengan umat dakwah menjadi kurang efektif dan efisien. meski demikian, pola dakwah yang demikian ini bukan tidak islami, tetapi untuk kepentingan dakwah tidak tepat.
            Disamping itu pola orientasi dakwah Qur’ani yang demikian, maka didalam pelaksanaan dakwahnya tidak metodik dibeberapa segi serta bersifat memaksa dan kekerasan. Pada hal Islam sebagai agama pembawa damai ataupun sebagai rahmatan lil ‘alamin disebarkan dengan cara yang hikmah (bijaksana). Tentu saja hal ini amat bertentangan dengan penegasan Al-Qur’an bahwa Islam tidak untuk dipaksakan (QS. 2:256). Sebab kemerdekaan manusia merupakan masalah yang sangat fitri dan paling asasi, disamping memang manusia sejak lahir telah mampu memilih untuk beriman kepada Tuhan atau mengingkari (QS. 18:29). Oleh karena itu manusia memiliki konsekuensi logis untuk menanggung sendiri segala perbuatan yang dipikulnya, Bila beriman akan mendapatkan pahala dan bila kufur akan memperoleh siksa (QS. 4:85).
            Jadi, pola orientasi dakwah ini apabila dikaji lebih jauh dan mendalam memiliki kecenderungan memaksakan kehendak, karena tidak memberikan wawasan keilmuan Islam yang rasional. Dalam beberapa segi dakwahnya hanya mampu mengkritik (mungkar), tetapi tidak mampu memberikan alternative pemecahan masalah (makruf). Pada hal sifat dakwah adalah mampu memberikan kritik dan mampu memberikan alternative masalah  (amar makruf nahi mungkar). Oleh karena itu apabila dakwah kehilangan fungsi ataupun sifat tadi, berarti pengemban dakwah (da’i) belum mampu memahami Islam secara kaffah.
Orientasi Metodologik.
            Selain pola dakwah legitimator dan Qur’anik, dijumpai pula pola orientasi dakwah metodologik. Dimana didalam pola ini dikembangkan dari hasil pendalaman Al-Qur’an, dengan menggunakan pendekatan keilmuan yang inter dan multi dislipiner (metodologis). Sedangkan esensi dakwahnya, berangkat dari pemahaman Islam (Al-Qur’an), sehingga diistilahkan “Islam sebagai Subyek” yang mampu menjelaskan masalah hidup yang ada (realitas social), dan tidak diterangkang dengan metodologi (ilmu social) barat.
            Pola dakwah ini sedang berkembang dengan pesat, khususnya dilingkungan kampus-kampus dan masyarakat perkotaan, yang akhir-akhir ini kajian Islam semacam itu semakin banyak diminati. Pada umumnya mereka memahami ajara Islam dengan pendekatan ilmu-ilmu social serta mencoba membedah isi Al-Qur’an dengan disiplin keilmuannya, kemudian menyatukannya dengan kerangka pemikiran Islam secara terpadu.
            Sedang masalah yang sering dihadapi oleh para pemandu dakwah (da’i) dalam pola semacam ini adalah kesulitan mencari metodologi yang tepat didalam pelaksanaan dakwah ataupun dalam memahami Islam yang Al-Qur’ani. Karena alangkah kontradiksinya apabila metodologi dakwahnya islami, tetapi esensi Islam yang didakwahkannya justru bertentangan dengan maksud Al-Qur’an. Maka tidak ada istilah dalam dakwah Islam, tujuan yang baik ditempuh dengan cara yang jelek (asal kena).
            Hanya disayangkan, pola dakwah semacam ini baru dapat berkembang dengan baik dikampus-kampus atau di perkotaan dan kurang dapat menjangkau seluruh lapisan masyarakat, terutama masyarakat pedesaan. Pada hal kalau dikaji secara mendalam dan lebih luas, justru masyarakat pedesaan dan kaum dhu’afa amat membutuhkan wawasan keilmuan Islam yang segar, untuk meningkatkan kualitas keislamannya (khaira ummatin). Sehingga pada gilirannya mereka mampu memperbaiki hidupnya secara Islami (amar makruf dan nahi mungkar). Kita tentunya faham bahwa mayoritas penduduk Indonesia adalah hidup di pedesaan, yang secara statistic hidup dalam kesederhanaan dan keterbatasan. Maka sudah menjadi keharusan bagi para cendekiawan muslim (da’i), agar mengarahkan perhatian dan keilmuannya kepada masyarakat pedesaan, dengan kerangka keilmuan yang Islam (bil hikmah). Sebab selama ini masyarakat pedesaan wawasan keislamannya amat didominasi oleh ilmu-ilmu keislaman tradisional, yang tidak pernah dikaji ulang benar salahnya. Jadi, inilah sebabnya pengemban dakwah (da’i) ini mempunyai tugas sangat mendesak untuk mensosialisasikan pemikirannya kepada masyarakat pedesaan dan kaum lemah yang memiliki jumlah besar.


Memperbaiki Tatanan.
            Dengan mempelajari pola dakwah tersebut, maka benar-benar dakwah membutuhkan perhatian tatanan dakwah yang dipandang strategis dan mendasar. Perangkat dakwah yang dipandang mempunyai nilai yang mendasar adalah tatanan epistimologi dan teologi dakwah.
            Memperbaiki epistimologi dakwah (keilmuan dakwah) memang merupakan pekerjaan yang tidak mudah dan perlu pengkajian yang sangat mendalam. Sebab sebelumnya kita harus memperbaiki epistimologi Islam, sebagaimana yang selama ini kita bangun. Karena pada dasarnya epistemology dakwah sebagai pengemban utama dakwah.
            Sedang pada aspek lain, juga memerlukan perbaikan teologi dakwah Islam, sebab teologi dakwah yang selama ini mentradisi dikalangan umat Islam dipandang sudah tidak sesuai lagi untuk mendinamisasikan dakwah Islam. Hanya saja sebelumnya kita harus memperbaiki teologi Islam, karena teologi Dakwah merupakan bagian dari teologi Islam. Hanya saja yang dibutuhkan umat Islam sekarang ini adalah teologi yang direalisasikan dalam kehidupan social.
            Jadi, inilah sebabnya kita merumuskan kembali bentuk teologi baru yang lebih reflektif, dinamis dan memiliki fungsi keagamaan. Karena teologi Islam klasik memiliki efek pengerem dalam dakwah Islam, seperti melemahnya etos dakwah dikalangan pengemban dakwah (da’i), pesimistis dan sikap menyerah kepada relitas. Pada gilirannya, muncullah etos ilmu dakwah yang lembek dan berkualitas rendah.
            Itulah sebenarnya yang mengharuskan kita untuk segera melakukan perbaikan teologi dakwah Islam sekarang ini. Dengan mencoba memperbaiki bagian yang paling sentral dan esensial (teologi Islam) ini, diharapkan dakwah Islam memiliki sikap optimism dalam perspektif masa depan. Maka fungsi dakwah selanjutnya memelihara kelangsungan tatanan dengan tetap menjalankan amar mafruf nahi mungkar dalam tatanan baru tersebut. Sebab secara esensial dakwah Islam tidak memihak kepada kelompok tertentu kecuali tetap memegang dan menjalankan perintah Allah SWT. Wallahu a’lam.